
Laat je aanbestedingsteksten winnen
met een van onze 3 diensten
optie 1: van a tot z
Het hele schrijftraject
Besteed je het hele schrijftraject van jullie aanbestedingsteksten
aan ons uit? Dan zijn dit de stappen:


1.
Een aanbesteding winnen begint met een solide plan. Daarvoor organiseren wij een kick-off: samen met jou bekijken we het Programma van Eisen en denken we met je mee over de opzet en inhoud van de tekst. Wat zijn jullie onderscheidende waarden? Hoe geef je precies antwoord op de klantvraag, en waar zet je een stapje meer?
2.
In deze fase bepalen we samen de structuur en de tone of voice van het document. Wij nemen het bestek door en vertalen de inhoud naar een woordenlijst en schrijfafspraken. Zo zorgen we voor een consistente stijl in alle stukken. Dat is extra belangrijk als er meerdere schrijvers zijn.
3.
De volgende fase bestaat uit het verzamelen van informatie. In overleg bepalen we hoe jullie ons informeren: plannen we brainstormsessies of interviews in? Sturen jullie ons teksten? Of kiezen we voor een combinatie? In overleg plannen we een of meer content- en designsessies in.
4.
En dan gaan we schrijven! Jullie ontvangen de eerste opzet van ons, met daarin altijd verschillende vragen in de kantlijn: we vragen door om de teksten zo SMART en onderscheidend mogelijk te maken.
Met jullie feedback maken we een tweede en daarna de definitieve versie. Van brons via zilver naar goud.
5.
De tekst is ruim voor de deadline klaar en gaat, als jullie dat willen, nog naar de vormgever. In overleg kunnen wij dit proces begeleiden. Het uploaden van de offerte doen jullie zelf.
optie 2: scherp, scherper, scherpst
Eindredactie
Jullie experts schrijven de aanbestedingsteksten zelf, maar de teksten kunnen nóg beter. Perfect aansluitend op de klantvraag, strakker geformuleerd, in een uniforme schrijfstijl. Wij doen graag jullie eindredactie! Dat werkt zo:

1.
Wij verdiepen ons in het Programma van Eisen en bedenken een goede structuur voor de tekst.
2.
De eerste versie van de teksten ontvangen we van jullie. Die teksten leggen we naast de klantvraag: wordt elke vraag voldoende SMART beantwoord? En zien we jullie onderscheidende waarden terug? Daarna starten we met de herschrijving.
3.
Jullie ontvangen de zilveren versie van de tekst, opnieuw met verdiepende vragen van ons. Met jullie feedback maken we de definitieve, gouden versie.
4.
De tekst is ruim voor de deadline klaar en gaat als jullie dat willen nog naar de vormgever. In overleg kunnen wij dit proces begeleiden. Het uploaden van de offerte doen jullie zelf.
optie 3: klaar voor de strijd
Tekstblokken schrijven
Wacht je tot het bestek gepubliceerd is? Of ben je je concurrenten te slim af en bereid je je voor? Tussen de dagelijkse deadlines is daar vaak geen tijd voor. Daarom helpen we je: wij schrijven alvast de tekstblokken die je straks nodig hebt.
Dat kan gaan over vertrouwde gunningscriteria, zoals de duurzaamheidsparagraaf, een kwaliteitsplan of een risicomatrix. Maar het kan ook gaan om een geheel nieuwe vraag, die extra aandacht nodig heeft.
Wij zorgen dat je op tijd goede basisteksten klaar hebt liggen. Komt er een tender waar jullie op willen inschrijven, dan maak je met deze tekstblokken als basis je plannen op maat. Dat werkt snel en houdt de kosten laag.

1.
Liefst starten we een corporate sessie of brand persona-sessie. Zo weten we wat jullie bedrijf uniek maakt, welke kwaliteiten jullie hebben en hoe we jullie bedrijf het best profileren.
2.
In de volgende fase bepalen we hoe jullie ons informeren: plannen we brainstormsessies of interviews in? Sturen jullie ons bestaande teksten? Of kiezen we voor een combinatie?
3.
En dan gaan we schrijven! Jullie ontvangen de eerste opzet van ons, met daarin altijd verschillende vragen in de kantlijn: we vragen door om de teksten zo SMART en onderscheidend mogelijk te maken.
4.
Met jullie feedback maken we een tweede en eventueel een derde versie. In de schrijffase maken we in overleg gebruik van AI: uiteraard alleen als dat nodig is of kosten bespaart.
Zo herken je
een Tijgertekst
Strategie
- Gemaakt voor beoordelaars (herkenbaar, invoelbaar en onweerstaanbaar)
- Heldere visie die aansluit bij de doelen (waarom)
- Duidelijke koppeling tussen doelen en SMART maatregelen (hoe)
- Concrete voorbeelden en bewijsvoering (wat)
- Met duidelijke toegevoegde waarde
- Oplossingen voor gevoeligheden (olifanten in de kamer)
Opbouw
- Intro’s die de lezer bij de les houden
- Kernboodschap vooraan (piramide-schrijven)
- Tussenkoppen die het verhaal vertellen
- Aantrekkelijke quotes en testimonials
Woordniveau
- Persoonlijke tone of voice
- De taal van jou en je doelgroep
- Helder, direct naar het brein
- Lekker leesbaar
- Zout en peper: nooit flauw, pittig waar het kan
- Positieve vibe dankzij magneetwoorden

En AI …?
AI zien we als een superslimme assistent – geen vervanger. AI is perfect om bestekken samen te vatten, begrippen SMART te maken, PvE-checks uit te voeren en meer. Voordeel voor onze adviezen, trainingen en teksten in de praktijk: meer ruimte voor ons om te doen waar we sterk in zijn. De scherpte, de verdieping, de juiste tone-of-voice en een sterk tekstueel concept.
Bij alles wat we AI laten uitvoeren, houden we de teugels strak in handen. Elke inhoudelijke keuze is mensenwerk. Vertrouwelijke informatie verwerken we altijd anoniem. Toch liever zonder AI? Kan natuurlijk ook. Wat je ook kiest: je krijgt een tekst die klopt. Scherp tot het bot.